De geplande spoorverdubbeling tussen Scheemda en Winschoten gaat voorlopig niet door. Uit onderzoek blijkt dat er onvoldoende budget is om het project volgens de huidige planning uit te kunnen voeren.
De geplande spoorverdubbeling tussen Scheemda en Winschoten gaat voorlopig niet door. Uit onderzoek blijkt dat er onvoldoende budget is om het project volgens de huidige planning uit te kunnen voeren. Dat komt onder andere door de sterk gewijzigde omstandigheden, zoals het duurder worden van bouwstoffen, energie en arbeid.
Wel gaan de treinen op dit traject sneller rijden. De snelheidsverhoging tussen Scheemda en Winschoten is een van de maatregelen van bouwstap 1 van het project Wunderline. Het doel hiervan is om in 2025 te zorgen voor een betrouwbare dienstregeling, met een reistijd tussen Groningen en Bremen van 2 uur en 26 minuten. Hiervoor is een aanpassing aan het spoor nodig, waaronder aan de wissels. Het bestemmingsplan hoeft voor deze aanpassing niet gewijzigd te worden. Daarom stopt de planologische procedure en de participatie voor de spoorverdubbeling. Ook komt het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) niet meer ter inzage te liggen. Nieuwe informatie rondom de hogere snelheden op dit traject plaatsen we op deze pagina. Lees meer in de uitgebreide toelichting op het besluit.
ProRail maakt een nieuw ontwerp voor het spoor en de wissels tussen Scheemda en Winschoten. Dit is om de treinen straks sneller te kunnen laten rijden. Ook onderzoekt ProRail wat de gevolgen van dit nieuwe ontwerp zijn voor de omgeving, zoals geluid.
Hebt u een vraag of opmerking over de spoorverdubbeling Scheemda-Winschoten? Neem dan contact met ons op. Wij antwoorden zo spoedig mogelijk.