De provincie Groningen wil de bestaande spoorverbinding tussen Groningen en Veendam verlengen tot aan Stadskanaal. Doel hiervan is om een positieve ontwikkeling te geven aan de bereikbaarheid, werkgelegenheid en leefbaarheid in het zuidoosten van Groningen. De provincie onderzoekt of het bestaande spoor, waar nu de historische treinen van de STAR rijden, geschikt gemaakt kan worden voor reizigerstreinen.
In mei 2019 besloten Provinciale Staten van de provincie Groningen om de bestaande spoorverbinding van Groningen naar Veendam te verlengen tot aan Stadskanaal.
Het doel van deze reactivering van de spoorverbinding Groningen - Stadskanaal is:
• Een impuls te geven aan het verbeteren van de bereikbaarheid van Zuidoost-Groningen;
• Leefbaarheid in de regio Zuidoost-Groningen te verbeteren;
• Sociaaleconomische ontwikkeling in deze regio te stimuleren.
De afgelopen tijd is onderzocht of de bestaande spoorverbinding van Groningen naar Veendam verlengd kan worden tot aan Stadskanaal. De reactivering van deze oude spoorlijn Veendam-Stadskanaal geldt als Fase 1 van de Nedersaksenlijn.
De Nedersaksenlijn is prominenter in beeld gekomen. Dit betekent dat het doortrekken van de spoorverbinding vanaf Stadskanaal naar Emmen een stap dichterbij komt. Het Rijk en de regio doen nu samen een onderzoek voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT-onderzoek) voor de Nedersaksenlijn. Dit onderzoek kijkt vooral naar nut en noodzaak. Wat betekent de Nedersaksenlijn voor het gebied, welke problemen lost de spoorlijn op en wat gaat het kosten. De resultaten van dit onderzoek worden eind dit jaar verwacht. In het bestuurlijk overleg MIRT (BO-MIRT) worden dan besluiten genomen over de volgende stappen.
Voor de reactivering van de spoorlijn Veendam-Stadskanaal moet een planologische procedure worden doorlopen. Het besluit over de start van de planologische procedure voor de spoorlijn Veendam - Stadskanaal hangt af van de uitkomsten van het bestuurlijk overleg over de Nedersaksenlijn eind dit jaar. In deze procedure krijgen alle belanghebbenden de gelegenheid om ideeën en bedenkingen aan te geven. Deze participatie is een essentieel onderdeel van de procedure. Zodra we hiermee starten, betrekken we de omgeving erbij.
De provincie Groningen is initiatiefnemer en opdrachtgever van het project Reactivering spoorverbinding Veendam - Stadskanaal. Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met gemeenten, spoorbeheerder ProRail, museumtrein STAR, vervoersmaatschappij(en) en het Rijk.
Als u niets wilt missen van het project Spoorverbinding Veendam-Stadskanaal dan kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van het project. Wilt u er zeker van zijn dat u de nieuwsbrief ontvangt, dan kunt u zich hier aanmelden:
Ja, het opnieuw in gebruik nemen van de spoorlijn Veendam-Stadskanaal is de eerste stap (fase 1) van de Nedersaksenlijn. Dit betekent dat beslissingen over de hele Nedersaksenlijn ook invloed hebben op dit traject. De Nedersaksenlijn loopt van Groningen via Veendam, Stadskanaal en Emmen naar Twente.
De regering wil in april 2025 duidelijkheid geven over hoe de Nedersaksenlijn verder gaat. Dit komt omdat de regering nog in overleg is met de Staatsecretaris van Openbaar Vervoer en Spoor. Hoe we als provincie verder gaan met de spoorlijn Veendam – Staskanaal hangt dan (onder andere) ook af van de uitkomsten van deze overleggen.
Waarschijnlijk kunnen we dit voorjaar meer vertellen over de volgende stappen in het project.
Op dit moment hebben we geen tekeningen of ontwerpen beschikbaar.
Om de spoorlijn weer in gebruik te nemen, is een planologische procedure nodig. Hierin kunnen alle betrokkenen hun mening en ideeën geven. Zodra de procedure start, zorgen we ervoor dat de omgeving hierbij betrokken wordt.
Ja, inspraak is een belangrijk onderdeel van de planologische procedure. We willen in een vroeg stadium weten wat belanghebbenden vinden. Dit helpt om het project beter te maken en verschillende mogelijkheden te onderzoeken. We nodigen in deze fase van het proces (de planologische procedure) de verschillende groepen uit om mee te denken.
Nee, op dit moment zijn er nog geen ontwerpen of tekeningen.
Nee, dat is nog niet besloten. Dit wordt onderzocht in de planologische procedure.
In de planologische procedure wordt onderzocht wat de beste oplossing is voor het tracé van de STAR.
De verwachting is dat de aanleg in 2030 begint en ongeveer twee jaar duurt. Maar op dit moment is nog niet zeker wanneer de bouw echt start. Dit hangt van verschillende factoren af. Zodra we meer weten, delen we deze informatie.
Houd deze website in de gaten voor updates. Hier plaatsen we regelmatig nieuwe informatie. U kunt zich ook aanmelden voor de nieuwsbrief.
Er is nog geen tijdschema bekend voor de voorbereiding en de uitvoering. Zodra die gemaakt is, wordt deze hier geplaatst.
Wilt u meer informatie over dit project dan kunt u bellen naar het algemene nummer van de provincie Groningen (050-3164911) en vragen naar Jeroen Gaasterland of Judy Dekenga. Ook kunt u mailen naar spoorveendamstadskanaal@provinciegroningen.nl