Spoorverbinding Veendam - Stadskanaal

De provincie Groningen wil de bestaande spoorverbinding tussen Groningen en Veendam verlengen tot aan Stadskanaal. Doel hiervan is om een positieve ontwikkeling te geven aan de bereikbaarheid, werkgelegenheid en leefbaarheid in het zuidoosten van Groningen. De provincie onderzoekt of het bestaande spoor, waar nu de historische treinen van de STAR rijden, geschikt gemaakt kan worden voor reizigerstreinen.

Reactivering spoorverbinding

In mei 2019 besloten Provinciale Staten van de provincie Groningen om de bestaande spoorverbinding van Groningen naar Veendam te verlengen tot aan Stadskanaal.  

Het doel van deze reactivering van de spoorverbinding Groningen - Stadskanaal is:
•    Een impuls te geven aan het verbeteren van de bereikbaarheid van Zuidoost-Groningen; 
•    Leefbaarheid in de regio Zuidoost-Groningen te verbeteren; 
•    Sociaaleconomische ontwikkeling in deze regio te stimuleren.

Spoorverbinding Veendam - Stadskanaal zoekt afstemming met Nedersaksenlijn

De afgelopen tijd is onderzocht of de bestaande spoorverbinding van Groningen naar Veendam verlengd kan worden tot aan Stadskanaal. De reactivering van deze oude spoorlijn Veendam-Stadskanaal geldt als Fase 1 van de Nedersaksenlijn. 

Afstemmen uitkomsten MIRT-onderzoek

De Nedersaksenlijn is prominenter in beeld gekomen. Dit betekent dat het doortrekken van de spoorverbinding vanaf Stadskanaal naar Emmen een stap dichterbij komt. Het Rijk en de regio doen nu samen een onderzoek voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT-onderzoek) voor de Nedersaksenlijn. Dit onderzoek kijkt vooral naar nut en noodzaak. Wat betekent de Nedersaksenlijn voor het gebied, welke problemen lost de spoorlijn op en wat gaat het kosten. De resultaten van dit onderzoek worden eind dit jaar verwacht. In het bestuurlijk overleg MIRT (BO-MIRT) worden dan besluiten genomen over de volgende stappen. 

Voorbereiding planologische procedure

Voor de reactivering van de spoorlijn Veendam-Stadskanaal moet een planologische procedure worden doorlopen. Het besluit over de start van de planologische procedure voor de spoorlijn Veendam - Stadskanaal hangt af van de uitkomsten van het bestuurlijk overleg over de Nedersaksenlijn eind dit jaar. In deze procedure krijgen alle belanghebbenden de gelegenheid om ideeën en bedenkingen aan te geven. Deze participatie is een essentieel onderdeel van de procedure. Zodra we hiermee starten, betrekken we de omgeving erbij.

Samenwerken

De provincie Groningen is initiatiefnemer en opdrachtgever van het project Reactivering spoorverbinding Veendam - Stadskanaal. Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met gemeenten, spoorbeheerder ProRail, museumtrein STAR, vervoersmaatschappij(en) en het Rijk.

Nieuwsbrief

Als u niets wilt missen van het project Spoorverbinding Veendam-Stadskanaal dan kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van het project. De eerste nieuwsbrief zal eind 2024 verschijnen. Wilt u er zeker van zijn dat u de nieuwsbrief ontvangt, dan kunt u zich hier aanmelden:

Aanmelden nieuwsbrief

Veelgestelde vragen

De reactivering van de spoorverbinding Veendam - Stadskanaal geldt als Fase 1 van de Nedersaksenlijn. Op dit moment voeren Rijk en regio gezamenlijk een onderzoek uit naar het doortrekken van de spoorlijn richting Emmen en verder naar Enschede, de Nedersaksenlijn.

Richten we ons op de reactivering van het spoortraject tussen Veendam-Stadskanaal of ook op het doortrekken van de spoorlijn richting Emmen en verder naar Enschede, de Nedersaksenlijn.

In deze procedure willen we alle effecten van het project in beeld krijgen om goede afwegingen mogelijk te maken. We nodigen alle belanghebbenden uit om mee te denken. Zo krijgen we belangen, wensen en ideeën in een vroeg stadium in beeld.

Participatie is een essentieel onderdeel van een planologische procedure. Met als doel om alle belanghebbenden en hun belangen, wensen en ideeën in een vroeg stadium in beeld te krijgen en ook in samenhang te bezien. Het helpt om de effecten van het project in beeld te brengen en tot een goede afweging van mogelijke alternatieven te komen. Alle belanghebbenden kunnen informatie, oplossingen of koppelkansen aandragen. We nodigen in deze fase van het proces de verschillende (groepen) belanghebbenden actief uit om mee te denken.

Op dit moment hebben we geen tekeningen of ontwerpen beschikbaar.

Deze locatie is nog niet bekend. In de planologische procedure onderzoeken we de beste locatie voor station Stadskanaal.

Het STAR station in Stadskanaal blijft zeer waarschijnlijk op dezelfde locatie. In de planologische procedure onderzoeken we het beste tracé voor de STAR.

Naar verwachting start de realisatie van het project in 2030 en duurt de aanleg ongeveer 2 jaar.

We vragen u deze website in de gaten te houden voor de actuele ontwikkelingen. Deze site voorzien we regelmatig van nieuwe informatie. En u kunt zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Tijdlijn

Er is nog geen tijdschema bekend voor de voorbereiding en de uitvoering. Zodra die gemaakt is, wordt deze hier geplaatst. 

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over dit project dan kunt u bellen naar het algemene nummer van de provincie Groningen (050-3164911) en vragen naar Jeroen Gaasterland of Judy Dekenga. Ook kunt u mailen naar spoorveendamstadskanaal@provinciegroningen.nl