Opleidingsprogramma Slimme en Groene Mobiliteit Noord

De wereld van mobiliteit verandert. We kunnen ons op steeds meer manieren verplaatsen, dankzij nieuwe vormen van vervoer, digitalisering en innovatieve (voertuig)technieken. Mobiliteit wordt hierdoor steeds groener en steeds slimmer. Denk bijvoorbeeld aan zelfrijdende auto's en treinen of intelligente verkeerslichten die kunnen communiceren met het verkeer. Bij Smart Mobility draait het om deze nieuwe ontwikkelingen, zodat inwoners snel, schoon en veilig kunnen reizen.

Vraag naar medewerkers

In dit groeiende vakgebied is nu en in de komende jaren veel behoefte aan gemotiveerde medewerkers. Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. Daarom bedachten de provincies Groningen, Drenthe en Fryslân het opleidingsprogramma Slim en Groen Onderweg (eerste editie). De eerste editie van het opleidingsprogramma liep van 1 oktober 2023 t/m 31 maart 2024.

Er komt nu een tweede editie van het opleidingsprogramma genaamd Slimme en Groene Mobiliteit Noord, georganiseerd door de provincie Groningen. De tweede editie start op 14 oktober 2024 en loopt t/m 18 april 2025. Dit gratis opleidingsprogramma is bedoeld voor mensen die nog niet werkzaam zijn in de mobiliteit, maar dat wel graag willen worden.

Over het opleidingsprogramma

Het opleidingsprogramma bestaat uit drie maanden studie en drie maanden werkervaring opdoen. De deelnemers worden door verschillende mobiliteitsexperts klaargestoomd voor een carrièreswitch naar Smart Mobility.

De deelnemers volgen eerst een intensief lesprogramma, waarbij onder andere uit basis verkeerskunde, digitalisering, autonoom vervoer en hubs en deelmobiliteit aan bod komen. Tijdens het werkervaringstraject brengen de deelnemers de opgedane kennis in de praktijk. Zij gaan aan de slag bij een advies- of ingenieursbureau, een gemeente of provincie als adviseur smart mobility.

Voor wie?

Het opleidingstraject is bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een uitdaging in een voor hen nieuw werkveld. We zoeken mensen die:

• geïnteresseerd zijn in de thema’s verkeer, infrastructuur, digitalisering, technologie, duurzaamheid en energietransitie;
  • ondernemend zijn en houden van een dynamische werkomgeving;
  • Hbo-/wo-werk- en denkniveau hebben.

Waarom dit traject?

Met het opleidingsprogramma Slimme en Groene Mobiliteit Noord krijg je als werkzoekende de kans op een baan in de Slimme Mobiliteit. En het levert overheden en bedrijven nieuwe professionals op met actuele kennis binnen het vakgebied. Het programma is een initiatief van de provincie Groningen. Wij werken nauw samen met het UWV en WerkinZicht.

Kosten

Deelnemen aan de opleiding is gratis. Als je recht hebt op een uitkering, dan behoud je deze tijdens het programma. Ook ben je bij deelname vrijgesteld van sollicitatieplicht.

Aanmelding en selectie

Voor het programma zijn maximaal 15 plaatsen beschikbaar. Er is een selectieprocedure, waarvan een groepsassessment onderdeel is.

Ben je enthousiast geworden? Kom dan op donderdag 19 september naar de informatiebijeenkomst in het provinciehuis, waar je alles komt te weten over het opleidingsprogramma. Aanmelden kan tot 13 september, door een mail te sturen naar smartmobility@provinciegroningen.nl.

'Je merkt dat je echt iets kunt betekenen met dit programma'

Dit was de eerste editie van het opleidingstraject Slim en Groen onderweg.

In een reportage vertelt projectleider Herman Pieter Ubbens over het belang van het programma. Deelnemer Jelmer Dekker vertelt over zijn ervaringen. Zo zegt hij: “Gemeenten en provincies hebben allemaal te maken met dezelfde uitdagingen op het gebied van mobiliteit. Slim, groen duurzaam: het leeft. Je merkt dat je écht iets kunt betekenen met dit programma."

Bekijk de reportage

Meer informatie?

Stuur dan een mail naar smartmobility@provinciegroningen.nl.

Veelgestelde vragen

Smart Mobility is een verzamelnaam voor alle slimme ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. Denk aan innovatieve voertuigontwikkelingen, zelfrijdende auto’s of intelligente verkeerslichten die kunnen communiceren met het verkeer. Dit zorgt uiteindelijk voor veiliger vervoer, een betere doorstroming, goede bereikbaarheid en verbetering van leefbaarheid.

In de mobiliteitssector is nu en de komende jaren veel behoefte aan nieuwe medewerkers. Met het opleidingsprogramma Smart Mobility krijg je als werkzoekende de kans op een baan in de Slimme Mobiliteit. En het levert overheden en bedrijven nieuwe professionals op met actuele kennis binnen het vakgebied.

Voor iedereen die een nieuwe uitdaging zoekt in de slimme en groene mobiliteit. Twijfel je of het iets voor jou is? Neem dan contact met ons op via smartmobility@provinciegroningen.nl.

Het programma duurt zes maanden en loopt tussen 14 oktober 2024 en 18 april 2025.

Er is ruimte voor 15 deelnemers binnen het programma Slimme en Groene Mobiliteit Noord. Er vindt een selectie plaats.

Niets, deelnemen aan het opleidingstraject is gratis. Het is niet mogelijk om een studiebeurs of studiefinanciering aan te vragen.

Dit is nog niet bekend.

Nee, dat hoeft niet. Tijdens het selectieproces kijken we vooral naar enthousiasme, interesse en geschikte competenties.

Nee, maar het programma biedt wel goede baankansen en toegang tot het vakgebied.

Het is een Noord-Nederlands programma. De leslocaties zijn nog niet bekend. Daarnaast bezoeken we een aantal evenementen en organiseren we een aantal excursies.

De eerste drie maanden (oktober, november, december) bestaan hoofdzakelijk uit lesdagen, die zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. De woensdag is voor zelfstudie.

Ja, je bent zelf verantwoordelijk voor regelen van een werkervaringsplek bij een overheid, aannemer of adviesbureau. Natuurlijk krijg je vanuit het programma wel hulp bij het vinden van een geschikte plek.

Nee, maar ze krijgen wel een certificaat.

Stuur een mail naar smartmobility@provinciegroningen.nl. We proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.