RAL Noord: samenwerken aan voldoende laadpunten

RAL Noord is een samenwerkingsverband tussen Groningen, Drenthe en Friesland. Samen werken de drie provincies en inliggende gemeenten aan het realiseren van voldoende laadinfrastructuur. Maar wat houdt dat precies in? En wat merk je er als inwoner van? Hieronder leggen we het uit.

Hoe is RAL Noord ontstaan?

Vanuit het Nederlands Klimaatakkoord is de NAL opgericht: de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Omdat er natuurlijk flinke verschillen zijn tussen regio’s, zijn er RAL-regio’s in het leven geroepen. Dit staat voor Regionale Agenda Laadinfrastructuur. RAL Noord is daar één van. 

Wat doet RAL Noord?

Inwoners en organisaties kunnen een laadpaal aanvragen bij hun gemeente. Gemeenten krijgen, maar hebben ook zelf veel vragen. Elektrisch rijden is immers een vrij nieuw onderwerp waar we allemaal nog veel over moeten leren. Daarom kunnen we dit beter gezamenlijk aanvliegen. RAL Noord ondersteunt gemeenten met kennis en kunde. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal onderwerpen die we beter regionaal kunnen aanpakken, zoals bijvoorbeeld het snelladen langs provinciale wegen en snelwegen. Ook voeren we als RAL Noord het gesprek met de landelijke overheid en behartigen we daar onze belangen als regio.

Waarom is dat nodig?

We zijn in Noord-Nederland afhankelijker van de auto dan op andere plekken. We moeten grotere afstanden afleggen en er zijn minder alternatieven beschikbaar zoals openbaar vervoer. Dat brengt andere uitdagingen met zich mee. Door te werken in RAL-regio’s kan iedere regio werken aan de eigen uitdagingen.

Wat merken inwoners van het bestaan van de RAL?

We willen zo snel mogelijk CO2-neutraal zijn. In Noord-Nederland rijden echter nog een stuk minder elektrische auto’s dan gemiddeld. Er zijn daarmee ook een stuk minder laadpunten. We willen vooral dat mensen niet belemmerd worden bij de aanschaf van een elektrisch voertuig, dus moeten er meer (openbare) laadpunten komen, meer snellaadpunten langs snelwegen en moeten ze beter zichtbaar zijn. 

Het gaat dan om laadinfrastructuur voor auto’s, maar ook voor elektrische vracht- of bestelwagens, bouwwerktuigen en taxi’s. Samen werken we aan één beleid, zodat het aanvragen van een laadpaal zo eenvoudig mogelijk is.