Nederland schakelt over op duurzaam vervoer: in 2050 is alle vervoer emissieloos. Dat hebben we afgesproken in het Klimaatakkoord. In 2030 verwachten we bijna 2 miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Maar ook elektrische scooters, bestelbusjes, vrachtwagens en mobiele machines op de bouwplaats. Al deze duurzame voertuigen moeten opgeladen worden. Dat kan alleen met een goed en dekkend laadnetwerk.
Voor Groningen houden we rekening met 65.000 elektrische voertuigen in 2030. Hiervoor is het volgende nodig:
Om het toenemend aantal elektrische voertuigen van stroom te voorzien, neemt de laadbehoefte toe. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) werkt aan het waarmaken hiervan. De NAL zorgt ervoor dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur in Nederland aansluit bij de uitrol van alle soorten elektrisch vervoer. Alle elektrische rijders kunnen altijd, overal, veilig en slim hun voertuig laden. Niet alleen op de eigen oprit, maar ook in de openbare ruimte, op bedrijventerreinen en bij tankstations. En dat zonder file op het elektriciteitsnet.
Een groot deel van de afspraken en acties worden lokaal en regionaal uitgevoerd. Ondernemers, overheid, netbeheerders en kennisinstellingen werken nauw samen. Zij ondersteunen regio’s en gemeenten om een dekkend, betrouwbaar en toekomstbestendig laadnetwerk te realiseren en bij te dragen aan een duurzaam en stabiel energiesysteem.
RAL Noord is een samenwerkingsverband tussen Groningen, Drenthe en Friesland. Samen werken de drie provincies en inliggende gemeenten aan het realiseren van voldoende laadinfrastructuur. Maar wat houdt dat precies in? En wat merk je er als inwoner van?
Gemeenten hebben een rol in de realisatie van publieke laadinfrastructuur. Het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte vergt veel organisatie. Denk bijvoorbeeld aan wetgeving, vergunningverlening, aansluiting op het net, samenwerking met de uitvoerder (Equans).
Gemeenten worden regelmatig benaderd door laadpaalexploitanten of tankstation-eigenaren die iets willen realiseren op gemeentegrond. De gemeente is vaak de beheerder van de openbare ruimte, met name bij de parkeervoorzieningen. Dat betekent ook dat zij de juiste afwegingen moeten maken om de kwaliteit en veiligheid van de openbare ruimte en de openbare weg te handhaven. Laadinfrastructuur wordt, naast straatlantaarns, schakelkasten en verkeersborden, een nieuw item in de openbare ruimte dat goed beheerd moet worden.
Binnen de provincie is de Samenwerkingsregio-Noord-Nederland (RAL) bezig met de uitrol van de laadinfrastructuur. Dit doet zij door nauw samen te werken met gemeenten, de nodige ondersteuning te bieden en in de toekomst bedrijven te helpen/informeren over semi- publieke en logistieke laadpunten. Deze ondersteuning houdt in dat we monitoren of het netwerk van laadpalen meegroeit met het aantal elektrische voertuigen, het helpen van gemeenten met het opstellen van een integrale laadvisie en plaatsingsbeleid voor de publieke laadinfrastructuur.