Organisatiestructuur

De ambtelijke organisatie is hiërarchisch opgebouwd uit een directie, domeinen en basisteams. Er zijn vier domeinen: uitvoering, organisatieondersteuning, bestuurszaken en beleid. Daarnaast kunnen bijzondere organisatieonderdelen en multiteams binnen of tussen één of meerdere domeinen worden ingesteld.

Provinciesecretaris en lid Directieteam: Dhr. H. Schrikkema
Directeuren: Dhr. J. Koopmans en Mw. G.E. Boerma

De taken en rollen van de Directie zijn nader uitgewerkt op basis van de besturingsfilosofie. Rollen voor de Directie:

  • Gedeputeerde Staten en Directie stellen kaders waarbinnen het middenmanagement ruimte krijgt om naar eigen inzicht te handelen.
  • De Directie is in principe geen inhoudelijk opdrachtnemer. Deze rol ligt bij het middenmanagement.
  • De Directie is aanjager/coach van het proces. Zij zorgt dat het spel op de juiste manier gespeeld wordt.
  • De Directie is strategisch adviseur, coach en begeleider van het proces en fungeert als escalatieniveau.

Wekelijks komen de domeinleiders en de directieleden bijeen in het Concernberaad. Het Concernberaad kent drie edities:

  1. Regulier concernberaad
  2. Programmaberaad
  3. Strategisch beraad

Een multiteam is een tijdelijk team dat een project of programma uitvoert en specifiek met dat doel is ingesteld.

  • Een domeinleider is na overleg met de directie bevoegd tot het instellen en opheffen van een multiteam.
  • Een multiteam behoort tot een of meerdere domeinen en bestaat uit medewerkers uit twee of meer basisteams.
  • Aan het hoofd van een multiteam staat een programmamanager of projectleider.
  • Een programmamanager of projectleider is voor wat betreft de uitvoering van het programma of project werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de domeinleider of domeinleiders.

Multiteams vergemakkelijken integraal werken, projectmatig werken, het snel kunnen inspelen op vragen uit de samenleving of vanuit de organisatie en het samenwerken met andere betrokken partijen.

Binnen het domein beleid stellen we de kaders van het primaire proces en ontwikkelen we instrumenten. Met andere woorden: binnen beleid bepalen we hoe we onze kerntaken gaan uitvoeren. Eén van de teams binnen domein beleid bestaat uit programmamanagers en gebiedsregisseurs.

Indeling basisteams:

  1. Cultuur & vrijetijdseconomie
  2. Leefbaarheid, woonkwaliteit en sport
  3. Atelier ruimtelijke kwaliteit en landschap
  4. Ruimtelijke ontwikkeling
  5. Water
  6. Energie
  7. Milieu
  8. Natuur
  9. Regionale economie
  10. Programma- en projectfinanciering
  11. Publieke, Slimme en Groene Mobiliteit
  12. Verkeersveiligheid, Regie en Infra
  13. Programmamanagement
  14. Gaswinning
  15. Datateam Beleid

Dit domein richt zich op het uitvoeren van ondersteunende processen voor medewerkers en de organisatie. Daarnaast omvat het ook het adviseren en ondersteunen van samenwerkingsverbanden en communicatie.

Indeling basisteams:

  1. Facilitair beheer & exploitatie gebouwen
  2. Informatiebeheer
  3. Communicatie
  4. Functioneel beheer
  5. Operations
  6. Financieel advies en beheer
  7. HRM-Advies en Beleid
  8. Juridische Zaken
  9. Bestuurs- en directieondersteuning
  10. Managementondersteuning
  11. Teamondersteuning
  12. Programma- en projectondersteuning
  13. Personeels- en salarisadministratie
  14. Rapporteren en informatievoorziening
  15. Materieelbeheer
  16. Klantcontact

Dit domein richt zich op de daadwerkelijke uitvoering van beleid, in de vorm van vergunningverlening, subsidieverstrekking en het aanpassen & onderhouden van het ruimtelijk gebied. Tevens vindt hier landelijke aanlevering van data plaats, inclusief het op orde houden van de juiste kwaliteit van de gegevens.

Indeling basisteams:

  1. Subsidie en Inkoop
  2. Front Office
  3. Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
  4. Nautisch operators
  5. Onderhoud Vaarwegen, Kunstwerken en Groen (VKG)
  6. Onderhoud Wegen
  7. Ingenieursbureau
  8. Areaalbeheer
  9. Projectmanagement
  10. Omgevingsmanagement

Het domein Bestuurszaken richt zich op de besturende processen van de provincie, het optimaal functioneren van Gedeputeerde Staten (GS) en de Directeuren (DT), en de relatie met externe partners. Hierbij is gekozen voor een onafhankelijke positie van de control-functies, waaronder financieel, juridisch en privacy-aspecten. Daarnaast vallen het interbestuurlijk toezicht en het CIO-office, inclusief het optimaliseren van processen, onder dit domein.

Indeling basisteams:

  1. Concernadvies
  2. CIO-office
  3. Kwaliteit en Control
  4. Externe Betrekkingen
  5. Kwaliteit Openbaar Bestuur

Contact

Wilt u contact opnemen met een afdeling of team? Kijk op de contactpagina voor meer informatie en contactgegevens.