Subsidies voor vernieuwing regiocentra in provincie Groningen

De provincie Groningen stelt een subsidie beschikbaar van €140.000 per 'regiocentrum' om de plannen om de leefbaarheid te verbeteren uit te werken.

Subsidies voor vernieuwing regiocentra in provincie Groningen

Het doel is om de welvaart en het welzijn te versterken. De dorpen en steden waar het om gaat zijn Appingedam, Delfzijl, Bedum, Hoogezand-Sappemeer, Leek-Tolbert, Nieuwe Pekela, Stadskanaal-Musselkanaal, Ter Apel, Uithuizen, Veendam en Winschoten.

Het gaat om plaatsen die cruciaal zijn voor de leefbaarheid in de provincie Groningen. De dorpen en steden zijn ontzettend belangrijk voor bijvoorbeeld onderwijs, zorg en werkgelegenheid. Door hier in te investeren, geeft dit niet alleen een verbetering voor de betreffende plaats, maar ook voor het gebied er omheen.

Masterplan Regiocentra

Het Masterplan Regiocentra richt zich de komende tien tot vijftien jaar op het verbeteren van de elf plaatsen. Het plan gaat over economische vitaliteit, leefbaarheid en ruimtelijke en sociale kwaliteit. In Appingedam bijvoorbeeld, wordt gekeken naar de hele plaats met extra aandacht voor het gebied tussen Appingedam en Delfzijl. In Stadskanaal-Musselkanaal komt er een visie voor het hele gebied, met speciale aandacht voor Makeport Mercurius.

De gemeenten werken nu aan concrete plannen. De subsidie van € 140.000 helpt daarbij, bijvoorbeeld door stedenbouwkundigen of andere experts in te schakelen. Voor alle elf de plaatsen is dit bedrag beschikbaar, in totaal gaat het om ruim € 1,5 miljoen.

Toekomstbeeld

In februari werd een toekomstbeeld voor de regiocentra gepresenteerd en het kabinet heeft besloten om €20 miljoen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de plannen (Regio Deal Regiocentra). De provincie en de betrokken gemeenten dragen samen ook € 20 miljoen bij. In totaal is er dus € 40 miljoen beschikbaar voor de verbetering van de regiocentra.