Ruim 1 miljoen euro voor agrarisch project schoner water en betere bodem

Waterschap Noorderzijlvest en de provincie Groningen stellen gezamenlijk ruim 1 miljoen euro beschikbaar voor het project Was- en spoelplaatsen Noorderzijlvest. Hiermee kunnen agrariërs subsidie aanvragen voor de aanleg van een was- en spoelplaats op hun eigen erf. Zo'n reinigingsplek zorgt ervoor dat aanzienlijk minder resten van mest en chemische gewasbeschermingsmiddelen uit machines in het grond- en oppervlaktewater terechtkomen. Het project komt voort uit het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW). Hierin werken agrariërs, waterschappen en overheden samen aan toekomstbestendig water- en bodembeheer in de landbouw.

Ruim 1 miljoen euro voor agrarisch project schoner water en betere bodem

Via het DAW-project Was- en spoelplaatsen Noorderzijlvest kunnen agrariërs subsidie aanvragen voor de aanleg van een was- en spoelplaats op hun erf, een speciale reinigingsplek voor machines. Dankzij een opvangbak komen resten chemische gewasbeschermingsmiddelen en mest bij het schoonmaken van de machines niet in het grond- en oppervlaktewater terecht. In plaats daarvan wordt het afvalwater in de bak opgevangen en gezuiverd. Het project is voor agrariërs uit het Groningse deel van het werkgebied van Noorderzijlvest en uit het Groningse deel van Wetterskip Fryslân. Binnenkort is meer informatie over het project te vinden op www.agrarischwaterbeheer.nl.

Eerdere DAW-projecten

Uit eerdere subsidierondes kwamen al tien DAW-projecten in de provincie Groningen voort, die momenteel in uitvoering zijn, of al zijn afgerond. Eén daarvan is het project Klimaatboeren, waarin agrariërs kennis konden opdoen en uitwisselen over wat klimaatverandering betekent voor hun bedrijf. Ook konden zij subsidie aanvragen voor het verkrijgen van duurzaamheidsadvies op maat en het laten opstellen van concrete maatregelplannen.

Samenwerking

Provincies, waterschappen, LTO Noord en landbouwcollectieven werken samen aan schoon en voldoende water, een gezonde bodem en de aanpassing aan het veranderend klimaat. Dat gebeurt via het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer. De brede samenwerking is van groot belang voor het succes van de projecten.