Ringen van jonge Grauwe Kiekendieven in de provincie

Wanneer jonge Grauwe Kiekendieven ongeveer 20 dagen oud zijn, is het tijd om ze te ringen en te wegen. Dit gebeurde afgelopen week in onze provincie. De verzamelde data worden gebruikt voor onderzoek om de soort beter te begrijpen. In de winter trekken deze vogels naar de Sahel in Mali, West-Afrika, en in de zomer keren ze terug naar Nederland.

Ringen van jonge Grauwe Kiekendieven in de provincie

Het ringen en meten van de jonge vogels

Gedeputeerde Natuur Henk Emmens ging samen met het Kenniscentrum Akkervogels vorige week op pad om jonge Grauwe Kiekendieven te ringen. Tijdens het ringen krijgen de vogels niet alleen een ring en worden ze gewogen, maar ook de klauwen en vleugels worden gemeten om hun geslacht en leeftijd te bepalen. Ook wordt er naar de kwaliteit van de veren gekeken om hun conditie in te schatten. Sterke vleugels zijn essentieel voor hun lange migratie naar de overwinteringsplaatsen.

Al twee weken eerder werd er een gaas om het nest geplaatst om de jonge vogels te beschermen tegen roofdieren en landbouwmachines. Grauwe Kiekendieven broeden namelijk op de grond en voornamelijk in graanvelden met tarwe of gerst, en luzerne.

Slecht jaar voor de kiekendief

Momenteel zijn er in de gehele provincie slechts zo’n 15 broedparen met een nest, en ook het aantal kuikens per nest valt dit jaar tegen. Het gecontroleerde nest bevatte slechts twee jongen. De lage hoeveelheid kuikens wordt toegeschreven aan een tekort aan muizen, hun belangrijkste voedselbron. Vorig jaar was er juist een recordaantal jonge Grauwe Kiekendieven uitgevlogen, maar dit jaar is het aantal helaas een dieptepunt, ook door een tekort aan alternatieve prooien (zoals zangvogels) in een slecht muizenjaar.

De Grauwe Kiekendief staat op de Rode Lijst van Nederlandse broedvogels als ‘ernstig bedreigt’ . In Nederland wordt het beschermingswerk van de vogel geheel gecoördineerd door Grauwe Kiekendief -  Kenniscentrum Akkervogels. Zij beschermt de nesten en doet in opdracht van de provincie onderzoek naar de Grauwe Kiekendieven in onze regio.