Provincie Groningen takelt aangevaren Wierumerschouwsterbrug weg voor reparatie

Op 8 augustus heeft de provincie Groningen de Wierumerschouwsterbrug, die zondag 28 juli werd aangevaren, uit het water getakeld. Met behulp van een grote mammoetkraan werd de 21 meter lange en circa 35 á 36 ton zware brug op een ponton geplaatst.

Provincie Groningen takelt aangevaren Wierumerschouwsterbrug weg voor reparatie

De eerste inspectie heeft aangetoond dat er schade is aan het draaipunt van de brug en dat een hoofdligger, een belangrijke steunbalk, is ingedeukt. Om de brug veilig van zijn plek te kunnen hijsen en het gewicht te verlagen, zijn eerst de ballastkist (het contragewicht) en de brugreling verwijderd. Daarnaast zijn de afgelopen dagen ongeveer 100 bigbags van 1500 kg met zand in het water langs de oevers geplaatst. Deze bigbags moeten voor extra stabiliteit zorgen en schade en ongevallen tijdens de werkzaamheden voorkomen.

De brug wordt naar de Rusthoven Machine Fabriek Groningen gevaren om de exacte omvang van de schade te bepalen en te repareren. De verwachting is dat de reparatie twee tot drie maanden zal duren. We maken van deze gelegenheid gebruik om ook het groot onderhoud, dat oorspronkelijk voor volgend jaar gepland stond, uit te voeren. Dit zorgt ervoor dat de brug er weer 30 jaar tegenaan kan. De exacte kosten van deze werkzaamheden zijn op dit moment nog niet bekend.

Bekijk de video van de takelwerkzaamheden

Omleiding

Sinds de aanvaring is de Wierumerschouwbrug volledig afgesloten voor zowel vaar- als wegverkeer. Automobilisten en fietsers worden door middel van borden omgeleid. Voor wandelaars van het Pieterpad, dat over de brug loopt, zijn twee alternatieve routes beschikbaar.

Nu het brugdek is verwijderd, is de vaarweg weer open voor zowel scheepvaart als pleziervaart. De scheepvaart moet voorzichtig langs Wierumerschouw varen. Aan stuurboordzijde staan de scheepvaartseinen op dubbel groen. Via het VHF kanaal 10 moet er worden afgesproken hoe boten elkaar passeren.

Bruggen in beheer

De provincie Groningen speelt een grote rol in de scheepvaart, zowel voor vrachtschepen als voor pleziervaart. De provincie beheert meerdere belangrijke vaarwegen en bedient veel bruggen en sluizen. In totaal heeft ze 54 bruggen en 9 sluizen in eigen beheer en onderhoud, waaronder de Wierumerschouwbrug.