Lening van 4 miljoen aan BioBTX voor nieuwe fabriekshal

BioBTX, een Nederlandse technologieontwikkelaar op het gebied van circulaire chemie, ontvangt een lening van 4 miljoen euro van de provincie Groningen voor de bouw van een nieuwe fabriekshal in Delfzijl. Dit bedrag wordt gefinancierd uit de tijdelijke liquide middelen van de provincie. De nieuwe fabriek zal plastic reststromen omzetten in aromaten, essentiële bouwstenen voor de chemische industrie.

Lening van 4 miljoen aan BioBTX voor nieuwe fabriekshal

Met deze fabriek beoogt BioBTX jaarlijks 20.000 ton plastic reststromen te transformeren in hernieuwbare aromaten. Aromaten spelen een cruciale rol in de productie van alledaagse producten zoals isolatiemateriaal, verf, PET-flessen, batterijen en farmaceutische producten.

Unieke provinciale lening

BioBTX investeert in totaal 80 miljoen euro in de nieuwe fabriek. Deze investering wordt deels gefinancierd door 42 miljoen euro aan bedrijfskapitaal van aandeelhouders. De resterende financiering komt via leningen van het Polestar Circular Debt Fund en de provincie Groningen.

Dat de provincie Groningen een lening verstrekt aan een onderneming is vrij uitzonderlijk. Volgens gedeputeerde Emmens "laat dit project precies zien waar we met onze nieuwe economische visie naartoe willen. Groningen zet in op hightech industrie die bijdraagt aan een circulaire economie. Dat dit project bovendien door Groninger ondernemers is opgezet, draagt extra bij aan het verdienvermogen van de regio en toont hoe innovatief ons MKB is."