Inloopbijeenkomsten toekomst landelijk gebied

De provincie organiseert van 3 tot en met 16 september inloopbijeenkomsten over het landelijk gebied. Over de vraag hoe we kunnen werken aan een gezondere landbouw en een gezonde natuur. Tijdens de inloopbijeenkomsten wordt gedeeld wat er het afgelopen jaar is opgehaald tijdens gesprekken en bijeenkomsten per deelgebied. Gemeenten, waterschappen, organisaties, ondernemers en inwoners zijn van harte welkom om zich te informeren en mee te praten over het plan voor hun eigen gebied.

Inloopbijeenkomsten toekomst landelijk gebied

Het afgelopen jaar heeft de provincie in de zeven deelgebieden met een groep van zo'n 30 betrokkenen tijdens verschillende bijeenkomsten gesproken om samen toe te werken naar een gedragen plan. Met mogelijke maatregelen, zoals bijvoorbeeld meer (regen)water vast te houden voor droge periodes of meer groen. Het plan van de deelgebieden is input voor het gebiedsplan voor de hele provincie, dat in december ter besluitvorming in Provinciale Staten ligt.

Gebiedsplan

In het hoofdlijnenakkoord geeft het Rijk aan dat de 24,6 miljard euro uit het transitiefonds niet langer beschikbaar is voor de uitvoering van de gebiedsplannen. Naar verwachting geeft het Rijk na de zomer meer duidelijkheid. Ondanks dat er op dit moment geen zicht is op voldoende geld, vindt de provincie Groningen het toch belangrijk om aan het Rijk te laten zien hoe Groningen wil werken aan een toekomstbestendig platteland.

Gezonde leefomgeving

Ons landelijk gebied staat onder druk. We weten dat het klimaat verandert, dat de biodiversiteit versterkt moet worden en dat we op een andere manier met water moeten omgaan. Belangrijk hierbij zijn een gezonde leefomgeving, schoon drinkwater, het voortbestaan van onze planten en dieren en het terugdringen van de klimaatverandering.

Inloopbijeenkomsten

Tijdens de inloopbijeenkomsten in september zijn gemeenten, waterschappen, organisaties, ondernemers en inwoners zijn van harte welkom om zich te informeren en mee te praten over het plan voor hun eigen gebied.

Meer informatie over de inloopbijeenkomsten