Dorpsbos Kolham heropend na groot herstelproject

Het voormalig landbouwgebied van Kolham, dat in 1990 werd omgevormd tot bos, is heropend na een uitgebreid herstelproject. Na de introductie van houtteelt in Groningen werden de landbouwgebieden tijdelijk bebost met fijnsparren en populieren. Het bos groeide uit tot een geliefde plek voor de inwoners. Door achterstallig onderhoud, extreem weer en een plaag van de letterzetterkever die de bomen vanbinnen opeet takelde het sparrenbos snel af. Uit veiligheidsoverwegingen moest bijna 13 hectare bos gekapt worden.

Dorpsbos Kolham heropend na groot herstelproject

Herstel en herplanting

Dankzij de inspanning van de inwoners van Kolham en Staatsbosbeheer is er in 2016 een plan ontwikkeld om het bos te vernieuwen, met nadruk op biodiversiteit en ziektebestendigheid. Meer dan 13 verschillende soorten bomen en struiken werden geplant om het bos veerkrachtiger te maken. In de winter van 2022-2023 zijn de eerste 10 duizend bomen geplant, gevolgd door nog eens 55 duizend bomen afgelopen winter.

Het vernieuwde dorpsbos beslaat nu een oppervlakte van 31 hectare en werd officieel geopend door Henk Emmens (gedeputeerde economie, landbouw en natuur), Jan Willem Bos (voorzitter Vereniging Dorpsbelangen Kolham), en Roel Douwes (ecoloog).

Een groener en klimaatbestendiger Groningen

Dit project werd mede mogelijk gemaakt door steun van verschillende organisaties, waaronder Trees For All, de provincie Groningen uit het programma Bos en Hout en energieleverancier Vandebron. Programma Bos en Hout is gericht op het aanplanten van nieuw bos en groenvoorzieningen in de provincie.

De provincie Groningen ziet het als een belangrijke stap naar een groener, biodiverser en klimaatbestendiger Groningen. Door het herstel van het bos wordt niet alleen de biodiversiteit vergroot, maar wordt ook een gezondere leefomgeving gecreƫerd voor de inwoners van Kolham en omgeving.