Rijksoverheid, provincie en gemeente Groningen willen tot 2040 175 miljoen euro extra investeren in maatregelen voor verbetering van de bereikbaarheid van de westkant van de stad (de “Westflank”) en de verbinding van de stad met de regio Noordwest Groningen. Op de website www.ringwestverbindt.nl zijn alle voorstellen te vinden en geïllustreerd met kaarten en foto’s.
De grootste ingreep is het verdiepen van de westelijke ringweg bij knooppunt West End. Daar komt over de verdiepte ringweg een nieuwe verbindingsweg tussen de oude Friesestraatweg en de Diamantlaan in Vinkhuizen, met een fiets- en een wandelpad. De huidige verkeerslichten verdwijnen. Volgens plan begint de aanpak van dit knooppunt in 2029. Dan kan het werk in 2032 klaar zijn. De gemeente en de provincie zien de ombouw van dit deel van de westelijke ringweg als eerste stap in de richting van het volledig verdiepen van de Ring West tussen West End en Ring Noord.
Reitdiepplein
Voorafgaand aan de ombouw van knooppunt West End wordt het knooppunt Reitdiepplein omgebouwd tot een half klaverblad en opnieuw ingericht voor auto-, bus- en fietsverkeer. Hier komt aan de zuidkant de ontsluitingsweg van de wijk De Nieuwe Held. De Doorfietsroute Groningen – Zuidhorn gaat met een tunnel onder deze nieuwe weg door. Aan de noordkant krijgt ook de wijk Reitdiep een extra aansluiting. De werkzaamheden aan het Reitdiepplein beginnen naar verwachting in 2028. Ook wordt de N355 tussen knooppunt Reitdiepplein en Nieuwklap verbreed met busbanen.
Aanpak N355
Ter verbetering van de doorstroming en verkeersveiligheid komen er busbanen tussen knooppunt Reitdiepplein en Nieuwklap. Bij Slaperstil verdwijnt de aansluiting van de Zijlvesterweg met de N355, en daarmee ook de verkeerslichten die hier staan. De Zijlvesterweg krijgt voor lokaal verkeer een tunnel onder de N355. Daarnaast worden er ventwegen aangelegd. De aanpak van de N355 is in 2023 tijdelijk uitgesteld in afwachting van het onderzoek dat nu is afgerond, en kan nu verder.
Gezamenlijke “ontwikkelagenda” van Rijk en regio
De in totaal meer dan 15 grotere en kleinere maatregelen komen voort uit gezamenlijk onderzoek dat bureau Sweco in opdracht van de provincie, de gemeente Groningen en de Rijksverheid heeft gedaan naar de “gebiedsgerichte ontsluiting” van de Westflank van Groningen. De aanleiding voor het onderzoek is de bouw van ruim 11.000 nieuwe woningen aan de westkant van de stad Groningen, tussen 2020 en 2040. Het gaat om een onderzoek in het kader van het Meerjaren Investeringsprogramma Infrastructuur en Transport (MIRT) van het Rijk. Alle maatregelen zijn vastgelegd in een gezamenlijke “ontwikkelagenda.” Het Rijk betaalt de helft van de benodigde 175 miljoen euro, de provincie en de gemeente Groningen samen de andere helft.
Fiets en bus aantrekkelijk maken, sluipverkeer ontmoedigen
De ontwikkelagenda is erop gericht lopen, fietsen en het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de doorstroming op de westelijke ringweg en de Friesestraatweg tussen Groningen en Aduard (N355) te verbeteren. Betere doorstroming op deze doorgaande wegen helpt ook het sluipverkeer door woonwijken te verminderen.
Omwonenden informeren en betrekken
Voor alle maatregelen geldt dat ze nog verder moeten worden uitgewerkt, mede op basis van nader verkeerskundig onderzoek. Gemeente en provincie gaan omwonenden en bedrijven daar goed bij betrekken. Direct omwonenden worden apart geïnformeerd. Op dinsdag 18 maart van 16.00 – 20.00 uur organiseren gemeente en provincie een inloopbijeenkomst in ‘t Vinkhuys in Vinkhuizen.
Foto's: Robert van der Molen