Provinciaal programma

In 2019 is Nationaal Programma Groningen gestart om Groningers een goede toekomst te geven. In dit programma werken inwoners, gemeenten, provincie, het Rijk, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven samen aan brede welvaart voor alle Groningers en aan het imago van Groningen. In 2019 is door het Rijk 1,15 miljard euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering van dit tienjarige programma.

Nationaal Programma Groningen is onderverdeeld in verschillende programma's. Dat zijn bijvoorbeeld de lokale programma's van gemeenten. Ook de provincie Groningen heeft een eigen programma, voor projecten die gemeentegrens-overstijgend zijn. Dit programma heet het provinciaal programma (hiervoor: thematisch programma).

2019-2024 - Thematisch progoramma

De provincie Groningen werkte van 2019 tot en met 2024 met het thematisch programmaplan. Dit plan bestaat uit zes programmalijnen:

• Toekomstbestendige economie
  • Ons Groninger landschap
  • Bereikbaarheid
  • Van onderwijs naar kennis en vakmanschap
  • Groningen als fijne leefomgeving (stads- en dorpsvernieuwing)
  • Gezondheid (meer gezonde jaren)

Voor het thematisch programmaplan is 193,8 miljoen euro beschikbaar. Met dit plan zijn meer dan zeventig projecten gefinancierd.

2024-2029 - Provinciaal programma

Voor de periode 2024 tot en met 2029 werkt de provincie Groningen aan een goede toekomst voor Groningen met een nieuw plan, namelijk het provinciaal programmaplan. In dit plan ligt de focus op vier thema's waarmee we een verschil kunnen maken:

• Energie
  • Landelijk gebied
  • Gezondheid
  • Onderwijs & arbeidsmarkt

We gaan door met de succesvollen projecten uit de eerste periode (2019-2024) en er is ook ruimte voor nieuwe initiatieven.

Voor de uitvoering van het provinciaal programmaplan is vanuit Nationaal Programma Groningen 287,8 miljoen euro beschikbaar.