Als trainee ondernemers in het buitenland vooruithelpen

Meteen na het interview moet Anco van der Bijl (24) rennen om de trein naar Duitsland te halen voor een werkbezoek. Het leven van een ambtenaar-in-opleiding bij de provincie Groningen is heel afwisselend, zo blijkt maar weer. Samen met dertien andere jongeren is Van der Bijl sinds maart trainee bij onze organisatie. Naast de provincie Groningen gaan de trainees straks ook acht maanden op een andere werkplek aan de slag met een opdracht.

Als trainee ondernemers in het buitenland vooruithelpen

Iedere dag anders

Het werk- en leertraject van de provincie heet Toekomst van Groningen. “Die titel geeft al aan dat het vrij breed is”, zegt Anco. “Maar dat sprak mij juist aan. Ik zie het als een kans om veel verschillende opdrachten uit te voeren. Iedere dag ziet er anders uit. Ik onderzoek nu bijvoorbeeld hoe we handels- en innovatiereizen naar het buitenland kunnen organiseren voor bedrijven. Daarvoor breng ik eerst in kaart hoe het midden- en kleinbedrijf (mkb) ervoor staat in onze provincie. Vervolgens kijk ik hoe we in de toekomst handels¬reizen kunnen vormgeven.”

"Bij ministeries heb je toch minder direct contact met burgers en bedrijven. De provincie staat dichterbij mensen, de invloed die je kunt uitoefenen is wat groter." - Anco van der Bijl

Nuchter

Voordat ze als trainee aan de slag gingen, mochten de jongeren vijf voorkeuren opgeven van opdrachten die ze het liefst wilden uitvoeren. Anco zette internationale contacten op nummer één en dat onderwerp kreeg hij ook. “Ik studeerde bedrijfskunde in Groningen”, vertelt hij. “Ik vind het mooi om me helemaal op deze regio te richten. Eerder heb ik wel gekeken naar vacatures bij ministeries, maar het noorden past bij mij. Ik kom hier vandaan, ben zelf nuchter en de mensen hier zijn dat ook. En bij ministeries heb je toch minder direct contact met burgers en bedrijven. De provincie staat dichterbij mensen, de invloed die je kunt uitoefenen is wat groter.”

Nieuwe inzichten

Anco wil bijdragen aan het belang van inwoners en bedrijven in het noorden. “Ondernemers lopen soms tegen problemen aan. Met handels- en innovatiereizen kunnen wij hen als provincie helpen om de juiste mensen te spreken, het netwerk uit te breiden of nieuwe inzichten geven.”